آلمان و اتحادی ناقص
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

آلمان  روز سه شنبه 3 اکتبر بیست و سومین سال اتحاد خود را جشن  گرفت و این در حالی است که برخلاف ادعاهای مطرح شده، سطح زنده گی مردم در شرق و غرب این کشور با گذشت بیش از دو دهه همچنان متفاوت است.

هنگامی که در سال 1989 میلادی دیوار برلین پس از چند دهه فروریخت ، اکثر شهروندان آلمان شرقی با امید به زندگی بهتر به اتحاد دو آلمان چشم دوخته بودند.

امید به اتحاد آلمان شرقی و غربی طی 28 سال به یک آرزوی بزرگ بویژه برای شهروندان آلمان شرقی تبدیل شده بود.

بسیاری از شهروندان آلمان سه دهه با این آرزو زندگی کردند ولی موفق نشدند تحقق این آرزو را با چشمان خود ببینند.

جمهوری فدرال آلمان در سال 1948 با حمایت فرانسه ، انگلیس و آمریکا شکل گرفت و اندکی بعد در هفتم اکتبر سال 1949 نیز جمهوری دمکراتیک آلمان تحت قیمومیت اتحاد جماهیر شوروی تشکیل شد.

با این وجود شهروندان آلمانی همچنان می توانستند از بخش شرقی به بخش غربی و بالعکس تردد کنند.

در این دوره فشارهای دولت کمونیستی آلمان شرقی بر شهروندان موجب شد که موج مهاجرت از آلمان شرقی به آلمان غربی شدت یابد.

آمار رسمی بیانگر آن است که در 6 ماه نخست سال 1961 تعداد 160 هزار تن از برلین شرقی به برلین غربی پناهنده شدند.

این تعداد مهاجرت برای دولت کمونیستی آلمان شرقی بسیار تکان دهنده بود ، زیرا بطور متوسط روزانه 2هزار تن از متخصصان و کارگران خبره از آلمان شرقی به آلمان غربی مهاجرت می کردند و این روند لطمه جبران ناپذیری بر ساختار اجتماعی و کاری در آلمان شرقی وارد می کرد.

براین اساس در 13 اوت سال 1961 میلادی دولت آلمان شرقی ساخت دیوار برلین را با هدف جلوگیری از مهاجرت شهروندان این کشور به آلمان غربی آغاز کرد.

این دیوار با طول 155 کیلومتر طی کمتر از یک سال ساخته شد.

به این ترتیب شهروندان آلمان شرقی ناتوان از مهاجرت ، برای داشتن یک زندگی بهتر نزدیک به سه دهه به ورای این دیوار چشم دوختند.

طی این سه دهه یک وسوسه ذهن شهروندان آلمان شرقی را به خود مشغول می کرد و آن اینکه فقط با عبور از این دیوار می توانند به آرمان شهر خود برسند.

این وسوسه ذهنی بود که موجب شد طی 28 سال ، هزاران تن برای عبور از این دیوار تلاش کنند.

دهها تن از شهروندان آلمان شرقی در اثر این تلاشها در پای دیوار برلین هدف گلوله نگهبانان قرار گرفتند و جان باختند.

هنگامی که در سال 1989 این دیوار در برابر چشمان بهت زده جهان فروریخت، شهروندان آلمان شرقی بیش از دیگران برای رسیدن به آرمان شهر خود شتاب زده بودند، ولی این بار شهروندان آلمان شرقی تصور دیگری داشتند.

آنان برای اولین بار پس از سه دهه فکر می کردند که برای رسیدن به آرمان شهر دیگر نیازی نیست از این دیوار عبور کنند، بلکه برچیده شدن دیوار موجب خواهد شد که نسیم یک زندگی بهتر، خود بسوی آنان وزیدن گیرد.

با این وجود رویدادهای بعدی نشان داد که این تصور شهروندان آلمان شرقی چندان مقرون به حقیقت نبوده است.

براین اساس شهروندان بخش شرقی آلمان با گذشت بیش از دودهه از برچیده شدن دیوار برلین ، هنوز به بخش غربی آلمان به چشم سرزمین فرصتها و آرزوهای خود می نگرند.

آمار رسمی بیانگر آن است که اتحاد آلمان بیش از یکهزار میلیارد یورو برای آلمان غربی هزینه داشته است ، ولی شواهد نشان می دهد این میزان هزینه هنوز نتوانسته چهره شرق و غرب آلمان را یکسان کند.

سرمایه گذاری های عظیم در شرق آلمان طی سالهای گذشته جان تازه ای به شهرهای این مناطق داده است ولی زیرساخت های اقتصادی و صنعتی شرق آلمان، همچون اژدهایی سیری ناپذیر سرمایه گذاریهای جدید را می بلعد.

آمار رسمی سال 2012 بیانگر آن است که بین سالهای 1990 تا 2008 میلادی 7/11 درصد از جمعیت شرق آلمان در جستجوی کار و زندگی بهتر به مناطق غربی این کشور مهاجرت کرده اند.

اکثر شهروندانی که از شرق آلمان به مناطق غربی مهاجرت می کنند جوانان و نوجوانانی هستند که به سن کار رسیده اند ولی در شرق آلمان فرصت شغلی مناسبی برای خود نمی یابند.

کارشناسان معتقدند که در نتیجه مهاجرت از شرق آلمان به مناطق غربی و نیز تفاوت آشکار سطح زندگی بین دو بخش این کشور موجب خواهد شد میزان تولد در شرق آلمان تا سال 2030 میلادی 30 درصد کاهش یابد.

کاهش شدید این میزان تولد در شرق آلمان به حدی است که در هیچیک از مناطق دیگر اروپا قابل پیش بینی و تصور نیست.

این روند موجب خواهد شد که یک سوم ساکنان شرق آلمان در سال 2030 میلادی بیش از 65 سال سن خواهند داشت و جامعه فعال شرق آلمان به نصف میزان کنونی کاهش خواهد یافت.

همچنین آمار رسمی نشان می دهد قدرت خرید شهروندان شرق آلمان به مراتب پایین تر از قدرت خرید شهروندان غرب آلمان است. آمار بیکاری در شرق آلمان نیز بیش از 3/11 درصد گزارش شده است.

این آمار و روند جاری مهاجرت از شرق به غرب آلمان پدیده ای است که می تواند طی سالهای آینده ساختار جمعیتی، صنعتی، اجتماعی و حتی سیاسی این کشور را به گونه ای نامتوازن تغییر دهد.

نگاهی اجتماعی در شهروندان شرق آلمان و روند جاری مهاجرت از این منطقه به گونه ای است که گویی دیوار برلین هنوز برچیده نشده و مردم همچنان برای داشتن یک زندگی بهتر از بخش شرقی آلمان در حال فرار هستند.


October 5th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی